petek, 4. maj 2018

Kršenje pravil pri oblikovanju besedila

Vsi vsake toliko časa radi kršimo pravila, kajne? Pri pisanju pa lahko pravila kršimo tudi pri oblikovanju besedil, ne samo pri oblikovanju stavkov.

Poznamo različna besedila. Z nekaterimi se srečujemo dnevno, kot so verjetno zapiski, z drugimi bolj ali manj redno, spet s tretjimi občasno. In če imamo pri določenih vrstah besedil veliko več svobode, ne pomeni, da pravila ne moremo kršiti tudi pri določenih bolj specifičnih besedilih. Za primer vzemimo življenjepis. Kot besedilo ima določeno zgradbo, ki se minimalno razlikuje od različni drugih variant. Tudi ponudba raznih nasvetov, kako pisati življenjepis in na katerem obrazcu je velika. Najpogosteje uporabljen je Europass, ki naj bi bil prilagojen življenjepisom, ki jih pišejo v ostalih evropskih državah.

A potem pri pisanju življenjepisa naletite tudi na veliko nasvetov, da morate izstopati, da delodajalci ne bodo brali dolgih obsežnih življenjepisov, nimajo časa brati, vašo prošnjo za delovno mesto bodo samo preleteli itd.

Kako potem izstopati v poplavi enakih obrazcev, kjer še številni drugi predstavljajo svojo edinstvenost? 
Kot vsako besedilo moramo tudi življenjepis pisati namensko. To pomeni, da enakega besedila, obrazca ne uporabljamo za različna delovna mesta in s tem različne zahteve in pogoje delovnega mesta, temveč ga prilagodimo. No, tudi to že veste in verjetno to tudi počnete, a še vedno ne občutite nobene spremembe. Tu nastopi čas in prostor, da postanete malo drznejši in prekršite pravilo ali dve.

Pri tem niti ni nujno, da gre za življenjepis, lahko morate le napisati predstavitev svojih izkušenj, zanimanj, motivacije za neko področje itd., kar tudi življenjepis v osnovi je. 

Da boste resnično izstopali, bo morala biti vaša predstavitev drugačna. Določenim naslovnikom (delodajalcem) ali za določeno vrsto dela npr. animacijo otrok ali kjer so prednost ročne spretnosti lahko namesto klasičnega življenjepisa izdelate knjižico, kjer preko slik in krajšega besedila predstavite, kaj vse ste že počeli in kako to izvajate. Uporabite lahko različne barvne papirje, jo spnete ali zvežete, okrasite...

Lahko izdelate sestavljanko, kjer posamezni kosi predstavijo vaše izkušnje in sposobnosti ali pa ustvarite neke vrste origami ali načrt, ki se lahko sestavi v npr. hišo, določen izdelek, logo podjetja, kjer želite delati itd,vsak del pa nosi določene informacije o vas. Že s svojim ustvarjalnim pristopom pokažite, česa ste sposobni. To pomeni, da boste odmislili vsa naučena pravila in nasvete pisanja življenjepisa ter ustvarili nekaj novega. 

Če se vam vseeno morda zdi, da drugače napisan življenjepis ne bi bil najboljši za delovno mesto, ki si ga želite, lahko vašo predstavitev nekoliko omilite in uporabite, kar nam sodobna tehnologija ponuja. Tako lahko že v preprostem urejevalniku besedil stran uredite na posamezne dele, ki bodo opisovala različna področja vaših izkušenj in pri vsakem delu lahko ozadje obarvate z drugo barvo ali izpostavite informacije, ki jih želite postaviti v prvi plan.

Poslovni dopis je še en tip besedila, kjer so pravila zelo določena in kjer se jih tudi najmanj upamo kršiti ali spreminjati. Verjetno si ob pisanju prošnje ali vabila predstavljamo resnega, zadržanega direktorja uglednega podjetja, ki mu ni do šale. Zato se čim bolj držimo ustaljene oblike in ustaljenih fraz, ki lahko zvenijo precej dotrajane in brezizrazne. 

Pri taki vrsti besedila lahko najprej poskusite z drugo pisavo (predvidevamo, da dopis pišete na računalnik). Ni treba, da se držite vedno iste ali tistih treh različnih fontov, ki jih sicer uporabljate. Urejevalnih besedila vam nudi širok nabor različnih pisav, med katerimi boste gotovo našli tisto nekoliko posebno, a še vedno ustrezno. Ali pa lahko vsak odstavek pričnete z določeno črko, jo povečate, odebelite ali kako drugače poudarite, prve črke odstavka skupaj pa tvorijo neko sporočilo npr. doniraj.

Pravila lahko kršiti čisto pri vsaki vrsti besedila, le zavedati se morate, do katere mere bo to še sprejemljivo.

Ne glede koliko boste drzni pri kršenju pisnih, oblikovnih pravil besedila pa upoštevajte vsaj eno: vsak dopis, življenjepis in podobna besedila naj vključuje le ključne informacije, se pravi tisto, kar želite ali pričakujete od naslovnika. Ne zapletajte se v dolge opise, s katerimi želite prepričati, zakaj naj nekdo podpre, izbere... prav vas. 

Foto: fictionwriting.com

Ni komentarjev:

Objavite komentar