Predmetni izpitni katalog za
splošno maturo za slovenščino določa, da pri pisanju razpravljalnega eseja
dijak dokaže svojo zmožnost razpravljanja o književnosti, problemskega,
raziskovalnega in ustvarjalnega branja književnih besedil, njihovega
primerjanja, vrednotenja in uvrščanja v kontekst.
Več o tem smo pisali v tejle objavi, tokrat pa se bomo posvetili samemu tipu razpravljalnega
eseja, kaj lahko na maturitetnem izpitu pričakujete in kako se
pisanja razpravljalnega eseja lahko lotite.
Primer, ki ga bomo obravnavali
je primer, ne dejanska tema, ki jo lahko pričakujete na izpitu, vsekakor pa bo
dobra vaja, da boste na izpitu, še posebej če ste napotkom za pisanje eseja sledili do zdaj, znali
pisati o kateri koli temi, ki jo boste dobili.
Kot že samo ime pove,
razpravljalni esej od vas zahteva, da o določeni temi, problemu, vprašanju razpravljate,
pa tudi primerjate, pojasnjujete, razvrščate, vrednotite itd.
Na samem izpitu boste za
razpravljalni esej dobili naslov in do pet smernic, kako vsebinsko esej
zastaviti. Te smernice naj vam bodo vodilo, da v svojem razmišljanju ne zaidete
od predlagane teme.
Primer:
Navidezna norost, iskanje pravice in
reševanje sveta
Tako osrednji lik istoimenske
drame Hamlet kot osrednji lik Fizikov Möbius sta za dosego svojega cilja
izbrala, da bosta pred svetom igrala norca. Kateri so razlogi, ki vodijo
Hamleta pri maščevanju očetove smrti? Bi jih lahko primerjali z razlogi Möbiusa,
da se odloči za življenje v norišnici? Kaj sta hotela z navidezno norostjo
doseči? Opišite, kako odločitev vpliva na njuni življenji, na razvoj dogodkov. Ali
jima uspe doseči zadani cilj ali se jima ta izmakne?
Najprej natančno preberite
naslov in navodila za pisanje eseja. V navodilih si lahko podčrtate ključne
besede, ki vas bodo usmerjale pri pisanju, predvsem pa vas opominjale, o
čem pisati. Vsekakor ne boste pisali o nečem, česar navodila od vas ne
zahtevajo. V tem primeru ne boste pisali o razlogih za umor svojega brata. (Vendar pa
boste umor Hamletovega očeta verjetno navedli kot enega od razlogov za Hamletovo izbiro navidezne norosti). Pomembno je, da se držite predlagane teme, saj vsa odstopanja od
navodil pri ocenjevanju pomenijo odbitek točk.
Ko si dobro preberete naslov in
navodila, se lotite osnutka. Najlažje se boste držali zastavljene teme,
če si boste odgovorili na posamezne postavke navodil.
→ Tako osrednji lik istoimenske drame
Hamlet kot osrednji lik Fizikov Möbius sta za dosego svojega cilja izbrala, da
bosta pred svetom igrala norca. Kateri so razlogi, ki vodijo Hamleta pri
maščevanju očetove smrti?
Na tem mestu predstavite ključne
elemente oziroma razloge, ki so Hamleta vodili k odločitvi, da za svet postane
norec.
→ Bi jih lahko primerjali z razlogi Möbiusa,
da se odloči za življenje v norišnici?
Najprej predstavite Möbiusove razloge za zavestno življenje v norišnici in
izdajanje za norega. Nato te razloge primerjajte s Hamletovimi. V čem so si podobni, če
sploh in v čem ne.
→ Kaj sta hotela z navidezno norostjo
doseči?
Predstavite cilj vsakega od
likov, ki sta ga hotela s svojo odločitvijo doseči. Predstavite tudi svoj
pogled na njuno odločitev in zastavljeni cilj. Se vam je njuna odločitev zdela
prava ali bi lahko ravnala drugače? Argumentirajte svoje stališče.
→ Opišite, kako odločitev vpliva na njuni
življenje, na razvoj dogodkov. Ali jima uspe doseči zadani cilj ali se jima ta
izmakne?
Tukaj se osredotočite na nekaj ključnih
dogodkov v razvoju ene in druge drame, ki so posledica odločitve osrednjega lika in kako
posamezna odločitev vpliva na njegovo življenje. Poiščite podobnosti ali razlike med obema zgodbama. Opredelite se ali je Hamletu
in Möbisusu uspelo doseči zastavljen cilj in utemeljitev vaš odgovor.
Z odgovori na postavke navodil
boste dobili smernice za pisanje eseja. Odgovore si zapišite v alinejah,
v obliki miselnega vzorca ali na kakršen koli drug način, ki vam bo najlažje
služil za nadaljnje pisanje.
Osnutek ste napisali, sedaj pa
vas čaka pisanje eseja. Najlažje bi bilo, da bi usmeritve iz osnutka le
zapisali v povedi, vendar pa mora biti besedilo eseja tako vsebinsko kot po
zgradbi smiselno povezano in oblikovano.
Verjetno se vam bo že med
pisanjem osnutka zastavil problem, katerega boste želeli utemeljiti in
zagovarjati. Drugače o njem razmislite in si ga zastavite. Problem boste
izpostavili v uvodu, nato pa se boste v jedru do njega opredelili, ga
razčlenili, argumentirali, postavili tudi protiargumente, in ga v zaključku
smiselno zaokrožili, ga potrdili. Smernice iz navodil so vam lahko vodilo za zgradbo jedra, se pravi da boste vsako postavko obravnavali v
svojem odstavku.
Ker pa je za esej pomembno, da
deluje kot smiselna celota in ne samo kot skupek nepovezanih idej, je treba,
da svoje misli, stališča, smiselno povežete, da se misli skozi besedilo eseja
razvijajo, druga drugo potrjujejo ali zanikajo, dokazujejo in se nazadnje zaokrožijo v
zaključku. Povezanost boste najlažje dosegli, če boste problem zastavili,
oblikovali na način, da bo, kot ključni element celotne vsebine, povezoval vse
nadaljnje trditve, ki jih boste v jedru opredelili.
Vse pisne izdelke, ki jih boste
napisali na podlagi zgornjega primera razpravljalnega eseja, lahko do 25. 4. pošljete
na literarnica@gmail.com. Na vašo
željo vam bom podala opisno oceno s predlogi, kako besedilo še izboljšati.
Zelo dobro napisano
OdgovoriIzbriši