sobota, 22. september 2018

Kako oblikovati like v kratki zgodbi

Pri kratki zgodbi mora imeti vse svoje mesto: vsaka beseda, vsak stavek, izbrana tema, dogajalni čas in prostor. V kratki zgodbi ne sme biti nič odveč in eden glavnih elementov kratke zgodbe so njeni liki

Tako je pomembno, da so tudi liki dodelani. Vsaka lastnost, izgled morajo doprinesti zgodbi in njenemu razvoju.

Ko ste izbrali temo za zgodbo, določite še like, ki bodo v njej nastopili, imeli glavno ali stransko vlogo. Pri tem določite:
  • Koliko jih bo? (Ne pozabiti, da je v kratki zgodbi malo likov, lahko je tudi eden sam.)
  • Zakaj so pomembni za zgodbo? (Če za zgodbo niso pomembni, je bolje, da jih vanjo niti ne vključite.)
  • Kakšen vpliv imajo na razvoj zgodbe ali kako pripomorejo k zapletu ali razpletu?
Ko določite število oseb zgodbe, za vsako razmislite:
  • Kaj lik želi, k čemu si prizadeva?
  • Kako bodo njegove odločitve vplivale na nadaljnji potek zgodbe, na literarno življenje drugih likov in tudi na njegovo, kako na zaključek zgodbe?
  • Kakšno je njegovo ozadje? Od kod prihaja, pomembne življenjske prelomnice itd.?
  • Kako govori?
  • Kako razmišlja?
  • Ima kakšne skrivnosti?
  • Kaj sovraži in kaj ima rad?
  • Kateri so njegovi najgloblji strahovi?
  • Katere napake ima?
  • Česa se najbolj spominja?
Nato pa se posvetite tudi njegovemu izgledu in ostalim bolj fizičnim lastnostim:
  • Ime
  • Starost
  • Narodnost
  • Status; zaposlen, študent...
  • Status; samski, poročen, ločen...
  • Velikost
  • Barva oči in las
  • Fizične posebnosti: tiki, poškodbe, šepanje, škiljenje...
  • Konjički
  • Otroci
  • Značaj
  • Bolezni
  • Versko prepričanje
  • Hišni ljubljenčki
  • ...
Vsega verjetno v zgodbi ne boste uporabili in zapisali, vam bo pa ta natančna določitev pomagala, da boste svoje like prikazali čim bolj življenjsko in realistično.

Vaja oblikovanja likov je lahko dobra pisalna tehnika, ki vam lahko pomaga tudi na drugih področjih. V marketingu in trženju se je že uveljavila strategija profila stranke (Buyer's Persona), preko katere tržniki ustvarijo namišljene, a sicer potencialno resnične osebe, ki so po njihovem najboljši kupci.

Sicer teh strategij ne promoviram, želim le prikazati, kako nam lahko pisalne vaje lahko koristijo tudi v drugih situacijah in okoljih ter da je pisanje pomembno tudi sicer, ne samo za literarno ustvarjanje.

Ni komentarjev:

Objavite komentar