Pisateljeva izkušnja: Alma Karlin
V svoji biografiji Sama, Alma Karlin opiše tudi svoje
pisateljske začetke.
Iz Londona, kjer so imeli vse državljane takratne Avstro-Ogrske
za avstrijske Nemce in zaradi tega na njih gledali sovražno, se je preselila na
Norveško, ki je bila nevtralna država.
Kot pravi sama, je do tistega dne samo vsrkavala, vlivala
vase – znanje, izkušnje, doživetja. V mirnem okolju nordijske zime pa je začelo
v njej »vreti«. Brez obveznosti, brez službe, ko je imela čas v miru »zadihati«,
se je ponovno oglasila potreba iz otroštva, da obleče občutja v verze in zapisuje doživetja.
Pisati je začela že v Londonu, po izbruhu prve svetovne
vojne leta 1914, tako imenovani vojni dnevnik.
Na Norveškem z opisi dogodkov nadaljuje, hkrati pa piše tudi
pesmi in prozo. Kmalu umetniško ustvarjanje prevlada in posveti se umetniški
karieri, za katero se zaveda, daje trnova. Vendar pa se ji povsem preda, saj v
pisanju odkrije vodilni motiv svojega življenja, ki jo je napolnjeval s
spoštovanjem, strahom in veseljem.
V svojih delih se je trudila biti človek, kakršen je bila. Želela
je, da jo bralec v njenih knjigah vidi, takšno kakršna je bila. Brez
olepševanja, brez prikrivanja osebnih slabostih. Brezpogojna iskrenost je bila
zanjo namen pisanja. Želela je, da njene zmote, zgledi in izkušnje, bralcu
služijo kot opozorilna znamenja, da bi se podobnim situacijam sam lahko
izognil.
Otroške bolezni pisateljevanja
Pri svojih pisateljskih začetkih se je Alma srečevala z
upanjem in strahom. Začela je pošiljati prve prispevke, iskati založbe. Soočala
se je z zavrnitvami, zaradi tega nemalokrat obupavala nad lastnim znanjem,
vendar vsakič zbrala pogum in poskusila znova. Kot pravi sama, je na ta način
prebolela otroške bolezni pisateljevanja.
Že po nekaj mesecih se je od pesmi prebila k romanu. Nastal
je »Moj mali Kitajec«.
Do takrat se je naučila marsičesa. Vedela je, da bodo en
prispevek nekje odklonili in ga drugje sprejeli. Zavedala se je, da zavrnitev
še ni pomenila, da je delo brez vrednosti. Spoznala pa je tudi, da sta na pisateljski poti pomembni
predvsem dve lastnosti: vztrajnost in sposobnost prenesti kritiko. Skozi to
pisatelj mora iti. Kritika ga mora utrditi, ne odvrniti od dela.
Njeno prepričanje, je bilo, da bo delo, če je zares dobro,
prodrlo. Naj si ustvarjalec v hlepenju po slavi ne prizadeva za pokroviteljstvo
vplivnih ljudi, ki bi mu pomagali pri uspešnosti njegovega dela. Če delo ni na
nivoju, je bolje, da se ne uveljavi.
Uspeh pisatelj doseže s trdoživo vztrajnostjo in neutrudnim
stremljenjem k popolnosti.
Alma Karlin, tvcelje.si
Alma Karlin, Sama, str. 247 - 250
Alma. Občudujem jo. Zame kot da živi večno.
OdgovoriIzbrišiV mestu (spomenik :)). V muzeju (razstava) V knjigah.
Čudovita predstavitev.