je ena od proznih literarnih zvrsti, v kateri avtor izpostavi
svoje osebno stališče do problema, nazorno in
živo niza misli ter v tekst vključuje asociacije, ki se mu porajajo med
pisanjem.
Beseda esej (francosko essai) pomeni poskus. Beseda izhaja iz latinskega
glagola exagiare, ki pomeni tehtati. Izraz je bil prvič pojasnjen v Dictionnaire
de l'Academie francaise leta 1664 s pomenom: »vsi literarni in znanstveni
poskusi duha«. Kasneje v Encyclopedie ou dictionnaire raisonné des arts, des
sciences et des métiers ima pojem že tri različne definicije: »Literarni
poskus v montaignevskem obsegu in pomenu.«, »Raznovrstno delo, kjer problem ni
izčrpno obdelan.« in »Literarnokritični sestavek ali članek.«
Esej je ena od književnih zvrsti,
ki jo je zelo težko opredeliti, saj v njem najdemo značilnosti tako literarnih
kot neliterarnih besedilnih vrst. Lahko je v obliki pesmi v prozi, črtice, novele,
romana, najdemo pa ga tudi v obliki znanstvene razprave, traktata, literarne
kritike itd.
Njegova vsebina in forma nista
povsem določeni oziroma sta poljubni. Esejist lahko piše o vsem. Vsebino pa
lahko oblikujejo tudi, ki so v določenem obdobju bolj priljubljene. Prav tako
nista določena stil in tehnika eseja. Prav ta poljubnost zvrsti ne dopušča
norme za določanje kakovosti. Obstaja sicer priporočena dolžina esejskega
teksta, tj. ena avtorska pola, vendar ni zavezujoča.
Značilnosti eseja
Kljub vsej nedoločnosti pa
obstajajo določene značilnosti, ki so skupne vsem esejem, sicer o njem sploh ne
bi mogli govoriti:
Subjektivnost: esejist obravnava problem z osebnega vidika. Avtor
piše o tem, kar doživlja sam, o svojih osebnih izkušnjah in pogledih na
problem. Avtor je v tekstu nenehno prisoten, izraža svoje mnenje. Seveda pa
njegov namen ni vedno jasno izražen in je lahko skrit v primerah ali v
sogovorniku, če gre za dialog.
Refleksivnost: pisec skozi esej podaja svoja razmišljanja o temi.
Ob tem ne moralizira, njegov namen ni prepričati bralca ali nanj vplivati.
Nasprotno, bralca želi spodbuditi k razmišljanju, zato je bistvo eseja izražena
ideja in ne nek zaključek, s katerim bi avtor utemeljil ali zavrgel svoje teze.
Domišljija: čeprav esej ne spada pod domišljijsko literaturo, esejist v
svojem tekstu domišljijo uporablja, vendar ne tako, da bi z njo v eseju
ustvaril izmišljeno zgodbo z izmišljenimi kraji in bitji, temveč si z njo
pomaga pri oblikovanju esejske strukture, kako bo vključil okrasne podrobnosti
v esej, kako vzpostavil odnos z bralcem skozi humor in duhovitost ter kako
vpeljal digresijo.
Kontrastiranje: bistvo eseja je, da avtor problem osvetli z obeh
strani. Esejist naj ne bo enostranski, vedno pa je lahko pristranski, saj
podaja svoje mnenje. Esejist na stvari ne gleda enoznačno in naj bi v esej
vključil več možnih pogledov na neko stvar, vedno s skepso in relativizacijo. V
eseju aksiomov, enoumnih, empirično dobro preverljivih in kavzalno povezanih
trditev ni. Esej je izmenjavanje misli in pogledov, esejistova naloga ni, da bi
problem obdelal izčrpno in sistematično, kot je značilno za razpravo.
V esejih velikokrat najdemo ironijo,
grotesko, arhaizme, aliteracije, primere, digresijo in intertekstualnost, pa tudi
elemente iz drugih zvrsti, npr. citate, pregovore, literarne ali filozofske
navedke, anekdote, aforizme. Ti sami po sebi za sam esej niso tipični, tipična
pa je njihova vsakokratna povezava z esejem. Esejist pogosto citira druge,
vključuje aforizme in se sklicuje na druge eseje ali tekste, hkrati pa se
pogosto odmika od osrednje teme zaradi neprestanih asociacij, ki se mu porajajo
med pisanjem. Slednje se ne pojavljajo v kronološkem zaporedju. Esej torej nima
linearne strukture in temelji na asociacijah in miselnih povezavah, ki so logične
predvsem avtorju. Prav zaradi nepredvidljivosti avtor nikoli ne ve vnaprej,
kako se bo esej razvijal in najpomembnejše, zaključil. Velikokrat pa esej sploh
nima nekega zaključka, zato imamo vtis, da je tekst nedokončan. V eseju najdemo
tako opis kot razlago in argumentacijo, pa tudi pripoved, ki se pojavlja v
obliki avtorjevih anekdot oz. odmikov od osrednje teme. Esejist anekdote
vključi zato, da bi z njimi posredno podal svoje mnenje o izbrani temi in ga
prikazal še bolj ilustrativno.
Digresija omogoča odmik in
ublažitev stalne avtorjeve osredotočenosti na osrednjo temo in namen eseja.
Avtorjevi domisleki dajejo občutek svobode in ni potrebno, da so utemeljeni.
Namesto dokazov avtor uporablja podmene, namigovanja, večpomenske jezikovne
izraze. Avtor lahko dejstva premeša v nelogično celoto, a vendar esej ni
nelogičen, ima samo svoja logična pravila, po katerih so stavki koherentni.
Ideje eseja vedno izvirajo iz izkušenj pisca, vendar ni potrebno, da jih opiše
izčrpno ali sistematično, biti pa morajo argumentirane. Namen esejista je
opozoriti na pozabljen oz. prezrt pogled na neko stvar.
Povzeto po: http://sl.wikipedia.org/wiki/Esej
Ni komentarjev:
Objavite komentar