O pomembnosti branja za dobro pisanje sem pisala v eni od svojih prvih objav. Tokrat jo dopolnjujem, saj je brati
pomembno zlasti takrat, ko nam branje ni všeč.
Od septembra enkrat do dvakrat
mesečno pišem napotke bodočim maturantom v želji, da bi jim pomagala, ne samo
razumeti zakaj maturitetnega eseja ne smejo jemati z lahka, temveč tudi zakaj
je pomembno prebrati dela, ki jih bodo pri eseju morali obravnavati. Večkrat.
Beremo iz užitka, beremo za
zabavo in razvedrilo, ob branju pa se nam sprosti tudi vrsta različnih
občutkov, misli, celo čustev.
In ta čustva, doživljanje zgodbe
bodo za maturante pri pisanju eseja zelo pomembna. Navsezadnje se v šoli učijo,
da je esej osebno objektiven in mora izražati avtorjevo stališče do dela,
njegovo mnenje, če malo posplošim zadeve.
Predvsem pa me vsakič z nova
preseneti, da na zrelostnem izpitu od
dijakov ne pričakujejo drugega kot uspešno povzemanje literarne teorije in
literarne kritike, se pravi mnenja nekoga drugega.
Takšno spoznanje se mi je
utrnilo ob branju Cankarjevega Kralja na Betajnovi in številnih obrazložitev
njegovega dela.
Pri branju teh študij me vedno
zmoti dokončnost pomena neke zgodbe. Tako je in nič drugače. Kaj pa moje
dojemanje dela? Kaj to nič ne šteje?
Očitno ne.
No, pa tokrat bo. Kralja na Betajnovi sem v marsičem doživela drugače kot strokovnjaki, čigar študije sem
brala. Kaj ni to bistvo vsakega romana, pesmi, slike, arhitekture …? Vsakemu od
nas pomeni nekaj drugega. Vsaka slika ima svojega malarja!
Koga ste doživeli kot glavnega
junaka? Maksa? Resnično? Meni se je ves čas osrednji lik, okoli katerega se
vrti zgodba, zdel Kantor. Prav, je podlež, vendar zaradi tega ni le antagonist,
stranski lik. Seveda ni junak v dobrem smislu. Vseeno pa se je meni zdel glavni
lik. Zelo verjetno nikoli ne bo odgovarjal za svoja dejanja, kot marsikateri »glavni
junak« novodobne zgodovine. In ravno v tem se mi zdi odlika Cankarja, da je
brez olepševanja pisal o stvareh takšnih kot so. Kdaj »zmaga« tudi zlo in »dobro«
pošteno nasrka. Če ne bi bilo tako, na svetu ne bi bilo več krivice in
nepoštenosti, pa vemo, da se dogajata vsak dan.
In Nina? Se vam je zdela sanjava
in blodna? Sama sem jo doživela kot zelo
razumno in prisotno dekle. Njena zaljubljenost v Maksa ni bila namišljena in ni
bila samo posledica njenih blodenj. Bila je najstniška zaljubljenost, pristna
in zelo doživeta.
Sicer pa sem imela občutek, da
točno ve, kaj se dogaja in kam jo želi Kantor postaviti. In v njenem nenadnem
in za Kantorja časovno neprimernem nastopu, sem videla prej najstniško
zafrkavanje, kot pa umsko omejenega dekleta. Kot da se je povsem jasno
zavedala, da jo skuša Kantor skriti pred svetom, da ne bi mogla govoriti o
njegovih grehih. Tako jo je Kantor skušal prikazati drugim, vendar v drami se
ne kaže taka. Vsaj meni se ni.
Toliko kolikor je bralcev,
toliko je bralnih resnic. In dijakov ne bi smeli spodbujati, da ponavljajo
mnenja in doživljanja drugih, temveč da izražajo svoja. In nočem, da se strinjate z mojim doživljanjem, hočem le, da najdete svojega.
Kakšna
pa je vaša resnica Kralja na Betajnovi?
Ni komentarjev:
Objavite komentar