Samooklicani kralj trga Betajnova je tat in morilec, ki
svojo slabo vest opravičuje z izgovori, da je iz propadlega premoženja ustvaril
bogastvo in blaži z dejanji »dobrote«, da revežem ponudi jesti in piti, če potrkajo
na njegova vrata.
To lažno mirnost vesti prekine Maks Krnec, ki se po
nekajletni odsotnosti vrne. Njegova prisotnost je dvoumna. Žene ga želja
razkrinkati pravi obraz Kantorja, ki je umoril lastnega bratranca, da si je
lahko prisvojil njegovo premoženje – obubožano gostilno in trgovino, v isti
sapi pa ponovno dvori Francki, s katero sta bila nekoč zaljubljenca. Očitno je,
da sta si mlada globoko naklonjena, a med njima zeva prepada. Kot prvo ju
ločuje Maksovo sovraštvo do Franckinega očeta Kantorja, kot drugo pa Franckina
zadržanost, saj se je v vmesnem času zaročila z drugim.
A Maksov notranji boj za pravico in resnico le premaga
ljubezen do Francke. Vrne se ponjo in jo skuša prepričati, da bi skupaj
pobegnila. Ravno mu jo uspe prepričati, ko se pojavi Kantor. Moža se besedno spopadeta,
Maks Kantorju predoči vse njegove grehe in nato odide. Za njim tudi Kantor,
kasneje pa izvedo, da je bil Maks ustreljen.
Kantorjevo vest sprva predstavlja Nina, hči umorjenega
bratranca, ki jo Kantor vzame pod svojo streho, a le z namenom, da bi jo skril
pred svetom. Ljudem govori, da je dekle moteno in bolno, da jo je zaznamovala
očetova smrt, a zdi se, da Nina pozna resnico. Ve zakaj je tam in zakaj jo
Kantor skriva. Le da se boji, kaj bi ji utegnil narediti, če ne bi bila tiho. Zdi
se, da se namenoma pojavi, ko je v sobi veliko ljudi, da Kantorja spravi v zadrego, ko mora njeno prisotnost pojasnjevati.
Po drugem umoru Kantorjevo vest predstavlja Francka, ki ga z
grožnjo, da bo odšla, celo prepriča, da se pokesa in prizna svoje grehe. Francko
moleduje naj ostane in prvič ter tudi zadnjič imamo občutek, da se resnično
kesa svojih podlih dejanj.
Pod vplivom slabe vesti, ki jo v njem vzbudi Francka, umor
prizna župniku in sodniku, ki vstopita v gostilno. Verjetno zločin prizna tudi
zato, ker je prepričan, da župnik in sodnik vesta, kdo je morilec. A izkaže se,
da so prijeli Bernota, čigar puško so našli nedaleč od trupla. In ko Kantor
prizna, da je umor zakrivil on, mu ne verjameta in trdno stojita za prepričanjem,
da so že prijeli pravega zločinca.
V tistem trenutku se Kantorjeva slaba vest razprši in
zmagoslavno nastopi pred Francko, da ni morilec, če tako pravijo drugi. Dokončno
v njem prevlada izprijena in pokvarjena nrav, ki ji ni niti malo mar, da se
vsi, ki bi ga morali imeti radi, odvrnejo od njega. Takrat ponosno zavlada kot
kralj, pa četudi sam.
Kateri so motivi in teme, ki bi jih lahko umestili v
družbeno-politično dogajanje današnjega časa? Kateri so sodobni dogodki, ki bi
jih lahko primerjali z dogajanjem v drami?
Nekaj vprašanj za poglobitev teme
Katere osebe nastopijo v drami in kakšen odnos imajo do Kantorja? Ga spoštujejo, ga zaničujejo, se ga bojijo …?
Katere osebe nastopijo v drami in kakšen odnos imajo do Kantorja? Ga spoštujejo, ga zaničujejo, se ga bojijo …?
Kakšno je okolje, ozračje, v katerem se drama odvija?
Kdo je t.i. glavni »junak«? Kakšne so njegove značilnosti? Kakšna
je njegova morala?
Kdo se mu postavi po robu in zakaj pri tem ni uspešen?
Bi lahko dogajanje v drami označili za boj med dobrim in
zlim, resnico in lažjo, pravico in krivico? Katera stran zmaga?
Svoje odgovore lahko pošljete na literarnica@gmail.com, ker lahko nadaljujemo razpravo.
Foto: Mladinska knjiga
Svoje odgovore lahko pošljete na literarnica@gmail.com, ker lahko nadaljujemo razpravo.
Foto: Mladinska knjiga
Ni komentarjev:
Objavite komentar