petek, 09. junij 2017

Branje kot učenje in kot osnova za učenje

Branja se moramo najprej naučiti, da bi lahko postali bralci in v branju tudi uživali. Branje kot učni proces je zelo naporen in zahteva veliko truda in vaje.

Branje je tudi osnova za učenje vseh ostalih tem in snovi, zato je toliko bolj pomembno, da se brati dobro naučimo.

Nekateri otroci, saj se brati učimo kot otroci, se brati naučijo hitro, drugi pri neki srednji hitrosti, za tretje pa je učenje branja zelo zahtevno. Pri tem je treba poudariti, da hitrost, s katero se otroci naučijo brati, nima nobene povezave z dejansko otrokovo inteligenco in ni pokazatelj, kako se bo kasneje učil, razvijal ali kako uspešen bo v življenju.

A pogosto že pri branju začnemo otroke ločevati na pridne in tiste, ki se nočejo učiti. Tako na otroke, ki jim učenje branja ne gre najbolje od rok, naložimo dodatno breme, ki sam proces učenja branja le še poslabša oz. upočasni. Hkrati ti otroci pod velikim pritiskom kmalu izgubijo motivacijo za učenje in za branje. Zato se bolj podrobno posvetimo otrokom, ki se brati naučijo s težavo.
Razlog, da se nekateri otroci počasneje naučijo brati, je lahko preprosto v tem, da njihovi možgani še niso dovolj veliki za prepoznavanje pisanega znaka - črke in glasa te črke. Namreč ni samo po sebi umevno, da se bo povezava ustvarila, ko se bo otrok začel učiti, temveč se bo povezava lažje ustvarila, ko bodo njegovi možgani dovolj zreli.

Namenoma se izogibam besedi razvili, saj te povezave, ki se ustvarijo v naših možganih, da prepoznamo vidno in zvočno sliko ter ju povežemo, nimajo nobene veze, naj poudarim ponovno, z našim splošnim dojemanjem, zaznavanjem in razumevanjem, temveč je le vprašanje časa. Tako kot nekateri otroci hitreje shodijo, pa to še ne pomeni, da bodo odlični športniki ali drugače uspešni, tako se pri drugih otrocih te prepoznavne povezave ustvarijo kasneje.

Potem pa so lahko tu še drugi razlogi, ki ponovno nimajo nobene povezave s samo sposobnostjo učiti se, je pa lahko zaradi njih učenje za te otroke le še težje kot sicer.

Zdi se mi pomembno izpostaviti vse vidike, ki še dodatno otežujejo učenje branja, saj je prepoznavanje razlogov za težavami učenja tistih, ki otroke učimo brati toliko pomembneje, in da lahko vidimo preko nemotiviranosti ali zgolj manjše umske sposobnosti za učenje. Prav tako pa so lahko pokazatelj, da so težave, da se otrok težje uči, povsem drugje kot v njegovi inteligentnosti ali volji za učenje.

Tako imajo lahko otroci, ki se le s težavo učijo brati resne težave z očmi oziroma resne poškodbe vida. Težava pri teh otrocih v prvi vrsti ni samo učenje ali prepoznavanje glasu in črke, temveč v tem, da črk ne prepoznajo, ker jih ne vidijo kot bi jih morali videti. Torej pri otrocih, ki se ob branju precej namučijo velja preveriti njihov vid, šele na to razmišljati o nadaljnjih korakih, kako jih učiti brati.

Drug tak razen bi lahko bil koncentracija. Otroci in ljudje na splošno se zelo težko učimo, če se opravilu ne posvetimo. Otroci, ki imajo težave s koncentracijo ni nujno, da imajo tudi zdravstveno ali vedenjsko težavo. Pomanjkanje koncentracije je lahko posledica le premalo usmerjanja k vztrajnosti pri izvajanju aktivnosti. Pomanjkanje koncentracije naj bi lahko bila tudi posledica preveč časa, preživetega za računalnikom ali katero od elektronskih naprav, igranjem igric in tako odklopa od realnih situacij. Torej je pomembno, da pustimo otrokom biti predvsem otroci, da jih spodbujamo predvsem k igri in od jih pričakujemo, da stvari izpeljejo do konca, četudi jim niso vedno prijetne.
Ali otroku primanjkuje koncentracije opazimo takoj, saj se le s težavo osredotoči na branje in zraven bi počel še tisoč drugih stvari. Pomembno je, da otroke, ki se le s težavo osredotočajo na eno dejavnost na enkrat čim bolj spodbujamo, da eno nalogo ali eno vajo ali eno igro izvedejo do konca in jih tako zavestno in namensko usmerjamo, da se posvetijo le tisti nalogi. S krepitvijo koncentracije, se bo tudi učenje branja in na splošno izboljšalo.

Seveda pa velja poiskati tudi strokovno pomoč, če se koncentracija pri otroku kljub spodbudam ne izboljša ali ne veste, kako se tega lotiti.

Foto: ribnica24.eu

2 komentarja:

  1. Dober prispevek. Res je branje še kako pomembna osnova. Seveda pa velja, da...
    'otroci in ljudje se na splošno zelo težko učimo, če se opravilu ne posvetimo'.

    OdgovoriIzbriši