Preden se lotimo obravnave del in obeh tipov
eseja na primerih, velja povedati tudi nekaj o splošnih ciljih eseja na maturi:
kaj se od dijaka pričakuje, kaj bi moral dijak ob pisanju eseja pokazati,
dokazati.
Verjetno je nepoznavanje ciljev eseja poglavitni vzroka, zakaj se številni med vami sprašujete o smislu pisanja eseja. Razumevanje ciljev vam lahko pomaga razumeti tudi zakaj in kaj se na maturi od vas pričakuje.
Ti
cilji naj vam bodo smernice,
na kaj se pri vaji pisanja eseja in kasneje na dejanskem izpitu
osredotočiti. To ne pomeni, da morate vse to vključiti v esej, so pa vam ti cilji lahko dragocene oporne točke, kako zastaviti in strukturirati
besedilo eseja na izpitu.
Predmetni izpitni katalog za
splošno maturo za slovenščino opredeljuje, da ob pisanju šolskega eseja o
besedilih izbranega tematskega sklopa kandidat
v razpravljalnem šolskem
eseju dokaže,
-
da pozna besedila, avtorje, obdobja in poetiko znotraj predpisane tematike,
-
da je na podlagi predpisanega tematskega sklopa iz književnosti zmožen
predstavljati, povzemati, razčlenjevati, primerjati, razvrščati,
pojasnjevati, povezovati in posploševati spoznanja o književnih pojavih,
-
da je zmožen samostojno vrednotiti prebrana besedila in utemeljevati trditve,
-
da pozna primerne strokovne vire,
- da
zna uporabljati ustrezno strokovno izrazje,
-
da zna esejsko besedilo ob predloženih smernicah oblikovati koherentno, jasno, jedrnato
in jezikovno pravilno,
-
da si pri izražanju prizadeva za izviren in živ slog,
- da
je ustrezno kulturno razgledan;
v razlagalnem/interpretativnem
šolskem eseju v skladu s postavljenim naslovnim problemom dokaže, da je
zmožen poglobljeno brati in razlagati krajša literarna besedila oziroma odlomke,
to je,
-
da prepozna tipične vsebinske in oblikovne posebnosti danih besedil,
-
da te posebnosti ustrezno poimenuje,
-
da razlaga svoje doživljanje in razumevanje njihovega pomena in vloge ter
besedila vrednoti,
-
da zna besedila na podlagi njihovih značilnosti uvrstiti v širše sobesedilo
oziroma v literarnozgodovinske okoliščine, znane iz učnega načrta,
-
da je zmožen svoje besedilo oblikovati sklenjeno (koherentno), s
smiselnim zaporedjem trditev in presoje ter jezikovno pravilno.
Se sliši zapleteno? Verjemite,
ni. Podrobnejšo razčlembo in smernice, kako slediti zgornjim ciljem, bomo sicer
naredili pri obravnavi posameznega tipa eseja, na tem mestu pa bomo podrobneje
pogledali, kaj nekateri izrazi, ki označujejo miselne procese, pomenijo.
Zahteve, ki jim mora dijak pri
pisanju eseja zadostiti, so:
PREDSTAVLJANJE: jasno predstavite svoje stališče, temo,
ki ji boste sledili, skupaj z utemeljitvami.
POVZEMANJE: ko se le da in ko je to primerno, svoje
stališče zagovarjajte s povzemanjem dogodkov, lastnosti oseb iz obravnavanega
besedila.
PRIMERJANJE: izrazite svoje mnenje na način, da primerjate
drugačne pojave, v njih najdite podobnosti ali razlike.
RAZVRŠČANJE: književne pojave ali elemente, ki vam
bodo služili pri razvijanju vašega stališča razvrstite glede na pomembnost,
časovno zaporedje.
UVRŠČANJE: posamezne elemente uvrstite v celoto,
npr. roman uvrstite v literarno obdobje, pri razlagalnem eseju odlomek, ki ga
dobite na izpitu, umestite v dogajalni prostor in čas literarnega dela.
POJASNJEVANJE: pojasnite svoje stališče. Tukaj se
boste posluževali predvsem vzročno-posledičnih razmerij (uporabite veznike kot
so: zakaj, zato, ker, torej, kajti ...)
RAZČLJENJEVANJE: izpostavljen problem razčlenite na trditve,
ki jih boste v nadaljevanju argumentirali, od splošnega preidite h konkretnemu.
POSPLOŠEVANJE: s posameznih, konkretnih elementov
preidite k splošnemu imenovalcu, najdite skupne značilnosti vseh teh elementov.
VREDNOTENJE: vrednotenje pomeni, da se opredelite do
zastavljenega problema, izrazite svoje mnenje, izrazite svoje stališče do tega
problema. Do problema se lahko opredelite tudi na podlagi lastnih izkušenj, s
povezovanjem znanja, ki ste ga pridobili med šolanjem (ne samo pri slovenščini,
temveč tudi pri drugih predmetih: geografiji, zgodovini, sociologiji,
psihologiji in drugih). Vendar pa to ne pomeni, da lahko vsako trditev
utemeljite na podlagi svojih izkušenj. Vseeno morajo biti argumenti konkretni,
torej od vas zahtevajo določeno mero objektivnosti.
UTEMELJEVANJE: svojo opredelitev pa nato tudi
utemeljite, svoje stališče argumentirate, z argumenti, tudi protiargumenti pa
svoje trditve tudi dokažete, jih podkrepite z dokazi. Argumenti/protiargumenti
naj slonijo na nečem znanem, npr. na dogodku, odločitvi literarnega junaka iz
obravnavanega romana.
Poleg naštetega pa mora esej
izražati tudi:
JASNOST: jasno in razumljivo izražajte svoje
misli, trditve in znanje, raje uporabljajte kratke, jasne stavke, kot pa dolge
zapletene povedi. Tako vaše besedilo ne bo samo bolj jasno, tudi manj
slovničnih napak boste naredili. Vsak stavek naj ima svoj namen, izogibajte se
mislim, ki delujejo kot mašila.
JEDERNATOST: svoje misli izražajte jedrnato, to
pomeni, da izražene trditve ne opisujete na dolgo in široko, temveč z
nekaj besedami, stavki predstavite, utemeljite svojo trditev. Kar pa ne pomeni,
da naj vsak vaš stavek vsebuje samo dve ali tri besede, besedilo pa skoraj
nobene povedi. Prav tako ne ponavljajte neke trditve skozi celotno besedilo eseja!
Uporaba ene in iste misli na malo drugačen način, bo ocenjevalcu dala vedeti ne samo, da se ne znate
izražati, ampak tudi, da besedila sploh niste prebrali, kar vam zagotovo ne bo
prineslo dodatnih točk.
ŽIV SLOG: ne uporabljajte samo enih in istih
besed, besednih zvez, uporabljajte sinonime, uporabljajte različne veznike in z
njimi izrazite posledičnost, nasprotje ali vzrok, vseeno pa ne pretiravajte in
se ne poslužujte pretirani uporabi npr. metafor ali preveč
"kičastega" sloga, kot bi želeli pokazati ves svoj besedni
zaklad. Ponovno se preprostost stavkov izplača. Živ slog, lahkotnost branja sta
lahko izražena tudi na preprost, jedrnat način.
POVEZANOST: preprosto povedano naj ima vaš esej rep in glavo, naj bo smiselno strukturirano, vsak del oziroma odstavek naj bo
pomensko razmejen, zaključek pa naj celotno besedilo celostno zaokroži. Pazite,
da zaključek ne bo le nadaljevanje in razvijanje misli, temveč naj povzame prej
napisano.
JEZIKOVNA PRAVILNOST: smatra se, da je obvladanje osnovnih
zakonitosti slovnice za dijaka 4. letnika srednje šole samo umevno, pa
vemo, da je malokrat tako, vseeno pa pazite na osnovne jezikovne pravilnosti
kot so vrstni red besed, pravilno črkovanje, pravilna raba izrazov, slovničnih
prvin. Tudi nekaj manjkajočih vejic vam sicer ne bi smelo odbiti prav veliko
točk, vseeno pa pazite, da to ne bo prepogosto oziroma, da vejice ne bodo stale
na napačnih mestih.
Predvsem pa se izplača držati
nasveta: če nečesa ne poznate, tega v eseju ne uporabite! Če ne
poznate pomena besede, je ne uporabite, pa naj zveni še tako učeno. Če
niste prepričani, kako se kakšna beseda, ime junaka itd. napiše, tega ne
uporabljajte. Stavek skušajte zastaviti po drugem vrstnem redu
ali preoblikovati tako, da besede ali imena ne boste potrebovali omenjati.
Izberite enega od esejev, ki ste
jih napisali za vajo (če tega do sedaj niste naredili, je sedaj dober
trenutek), in ga preberite, nato pa skušajte razmisliti, kaj bi morali
spremeniti (črtati stavek, spremeniti vrstni red besed, stavkov, odstavkov, zmanjšati
uporabo določenih besed (katero drugo besedo bi lahko uporabili, da bi pomen
ostal isti?) itd.), tako da upoštevati zgoraj naštete cilje, ki jim morate na
izpitu zadostiti.
Kakšni pa so vaši
cilji pri pisanju eseja na maturi?
OBVESTILO: Literarnica se bo z novimi objavami vrnila po praznikih!
Ni komentarjev:
Objavite komentar