Ko smo nekateri lahko uživali v dolgih praznikih in smo lahko z
mislimi pri pomladi, soncu in toplih dneh, so drugi, predvsem dijaki zaključnih
letnikov srednjih šol, svoje misli usmerjali v učenje in priprave na maturo, ki
se je pričela z včerajšnjim pisanjem eseja.
Maturitetni esej pogosto razvname številne razprave o izbranih
delih za obravnavo, o njihovi primernosti, o (ne)pripravljenosti dijakov na
pisanje besedila esejskega tipa in mnogih drugih, ki se nanašajo tudi na področje
strokovnosti pri vsebinskem delu in celotni šolski sistem.
Pri tem pa se premalokrat ozremo na tiste, ki so pri vsej tej
zadevi edini pomembni - dijake, ki se tako ves čas vrtijo v kolesju izobraževalnega
sistema, če si lahko besede sposodimo kar pri tematskem sklopu letošnjega
eseja, v katerem so najbolj oškodovani prav sami. A bi morali iz tega sistema,
v katerem večinoma preživijo vsaj trinajst let, oditi kot izoblikovane,
samorazmišljujoče osebe.
Preveliko krat slišim dijake same praviti, da se jim vse skupaj
zdi brez smisla, večino snovi, ki so se je morali naučiti tekom izobraževanja
tako ali tako ne bodo potrebovali. Še bolj verjetno bodo večino usvojene snovi
precej kmalu pozabili.
Zato njihovih mnenj ne bi smeli poteptati in take dijake označiti
kot težavne, ki se jim tako ali tako "ne da učiti", temveč bi morali
njihova mnenja vedno znova preučiti, o njih razmisliti in se vprašati, kakšno
mladino želimo izobraziti. Učečo in razmišljujočo ali brezdelno, ki v učenju in
v znanju ne vidi pretiranega smisla?
Ali resnično želimo izobraziti mladino in kasneje odrasle, ki jim
bo učenje prej muka kot nujni element vsakdanjega življenja, tako
profesionalnega kot zasebnega?
Zadnjih pet let sem zelo vpeta v priprave na pisanje eseja na
maturi, saj želim dijakom prikazati, da pisanje in tudi priprave, ki so
dejansko učenje, kako esej najbolje napisati, niso nujno mukotrpno dejanje,
temveč so lahko zanimivo in celo zabavno opravilo, ki krepi um in sposobnost
drugačnega razmišljanja. V znanju je moč, ki lahko posamezniku pomaga, da se
znajde in deluje v svetu. V zanju je moč, da ne sprejmemo vse kot črno-belo ali
tujih prepričanj za svoja, temveč si lahko oblikujemo svoja in jih znamo tudi
ustrezno argumentirati.
In v tem naj bi bil tudi namen maturitetnega eseja, ki se
nemalokrat sprevrže v navadno stereotipno preverjanje znanja, ki je kot znanje
samo dejansko zelo subjektivno in bi moralo biti kot tako tudi ocenjevano in
gotovo ni šablonsko znanje, kjer sta edina odgovora le prav ali narobe.
Že večkrat sem omenila, da bi bilo treba naš šolski sistem dodobra
prevetriti. Je zastarel in okorel. Seveda se zaradi te okorelosti določene
koristi sistema ohranjajo, kot je učenje pisanih črk in pisanje na roko, a
vseeno ta okorelost hkrati ohranja skoraj zastarele pristope in načine
učenja.
Vsak, ki se je kdaj posvečal in raziskoval otrokovo razmišljanje
in ustvarjalnost, je ugotovi, da ne samo da otroci niso neubogljiva bitja, ki
jih moramo odrasli učiti, temveč da so zelo sposobni ljudje, ki nas lahko
marsikaj naučijo. V tem pogledu jih zelo podcenjujemo in ne izkoriščamo ter ne
razvijamo potenciala, ki ga imajo.
Razprave o naslovu letošnjega razlagalnega eseja so že dvignile
nekaj prahu. A pustimo to na strani, saj je veliko odvisno tudi od samih
smernic za pisanje, ki so jih dijaki dobili zraven. Možnosti za razprave bo še
dovolj.
Sama sem se posvetila postopku ocenjevanja eseja in navodilom, ki
jih ocenjevalci prejmejo in zadeva se ni izkazala za prav nič obetavno.
Maturo zelo radi poimenujemo zrelostni izpit, a sem mnenja, da z
načinom preverjanja in celotnega sistema poučevanja mladim damo precej nične
možnosti, da bi to zrelost dejansko pokazali. Oziroma če jo, jo zatremo v kali,
saj gotovo odstopa od ustaljenega pojmovanja zrelosti. Pod tem pojmom si
verjetno vsak predstavlja nekaj drugega, torej kako bo to lahko merilo o
stopnji zrelosti posameznika. Nekateri mladostniki so, pa ne zaradi naučenega,
temveč zaradi svojih življenjskih razmer in izkušenj, veliko bolj zreli kot bo marsikateri
odrasli kadarkoli. A pustimo to za drugo debato.
Pri pregledu ocenjevalnih obrazcov in navodil za ocenjevanje
napisanega eseja že takoj ugotovimo, da se pri preverjanju znanja dejansko išče
neznanje, saj mora ocenjevalec oceniti neustrezno rabo, napake, pomensko
neustreznost in druga neznanja, neustreznosti in nepravilnost. Zanimivo
vprašanje pri tem se poraja, kaj pravzaprav iščemo - znanje, torej zrelost ali
neznanje torej nezrelost.
Ravno nenehno iskanje in osredotočanje na neznanje, nepravilnosti
in neustreznosti je srž problema našega šolskega sistema. Je dejansko
ustrahovanje in pehanje dijakov, da jih je znanja in učenja strah in ne da v
njem najdejo način, kako se lahko osebno izrazijo in izpopolnjujejo.
Pri navodilih za ocenjevanje pa opazimo, da imajo ocenjevalci že
predpostavljeno, o čem naj bi dijaki pisali, tudi v tistih delih smernic za
pisanje, kjer je predmet pisanja lahko zelo subjektiven in ki ga verjetno vsak
posameznik doživlja drugače. Torej, če bo dijak zagovarjal drugačno stališče,
kot ga ima ocenjevalec zabeleženega v navodilih, zelo verjetno ne bo dobil vseh
točk, ker bo zahtevano navodilo izrazil z drugimi primeri in ne s tistimi, ki
jih ocenjevalec dobi v svojih navodili. Taka je realnost našega izobraževalnega
in ocenjevalnega sistema.
Še predobro se spominjam svojih srednješolskih dni. Primerov
izpodkopavanja dijakovega znanja je precej. Vzemimo za primer ocenjevanje kontorlke
iz matematike. Matematika je dokaj jasna stvar: 1+1=2. A kaj se zgodi, ko dijak
dobi pravilen rezultat, a je postopek drugačen. Spominjam se primera, ko je
sošolcu uspelo do pravilnega rezultata priti na povsem drugačen (učitelju
nedoumljiv) postopek. Profesor se je čudil in se ni moral načuditi primeru. A
kot je značilno za naše ocenjevanje znanja sošolcu za odkritje novega postopka
ni dal nekaj dodatnih točk, temveč samo točke za pravilen rezultat. Saj 1-0+2-1
ni enako 2, četudi je rezultat pravilen. Postopek ni ustaljen in predpisan,
zato je tudi nepravilen. Tako deluje naš šolski sistem - iskanje nepravilnost
in ne izvirnosti. Seveda sošolec pri uspehu ni najbolj blestel, kar je še
dodaten razlog, da profesor ni odkril edinstvenosti in verjetno novega pristopa
k rešitvi enačbe.
Verjetno tudi malokateri učitelj ve, da je bila že pred leti
narejena raziskava, kjer sta se matematike lotila dokazati, da je 1+1 res enako
2. In ne tako na kratko. Da sta trditev, ki je sicer splošno znana in uveljavljena
sta porabila več kot 400 strani enačb in izračunov, ki so na kancu pravilnost
zgornje, preproste enačbe potrdili.
Učitelji, profesorji, strokovnjaki, starši, ki na kakršen koli
način delamo tem področju in skrbimo za izobraževanja mladih, bi se morali
nenehno spraševati, kaj iščemo v znanju šolajoče se mladine? Znanje ali napake?
Želimo, da bi mladi ob zaključku šolanja dejansko tudi kaj znali ali le samo da
bi znali po naših predpisih in v postavljenih okvirjih. Predvsem bi se morali
nenehno spraševati ali znamo dovolj, da učimo druge.
Foto: filozofblogutopija.wordpress.com
Ni komentarjev:
Objavite komentar