ponedeljek, 14. avgust 2017

Štirje načini, kako spodbujati radovednost

Učenje je dejavnost, ki nas spremlja vse življenje. Že takoj od rojstva in vse do takrat, ko smo se še pripravljeni kaj naučiti, saj ni treba, da pregovor "Starega psa ne moreš naučiti novih trikov." dejansko velja.

Želja po učenju se prebudi že zelo zgodaj. Najbolje je vidna pri predšolskih otrocih, najprej ko skušajo narediti vse sami, odpreti vrata, čeprav še ne dosežejo kljuke, še posebej pa pri tistih, ki že govorijo. Njihova radovednost ne pozna meja in ne pozna miru. Neskončna vprašanja o kako in zakaj?

Marsikateremu odraslemu so ta vprašanja naporna, ker se resnično ne končajo, a otroci na ta način izražajo svoje zanimanje za okolje in ljudi okoli sebe, hkrati pa zapolnjujejo svojo potrebo po vedenju.

Omejevanje te vedoželjnosti ima lahko resne posledice, ko npr. z vstopom v šolo ali kasneje v poznih najstniških letih in v odrasli dobi, osebe nič več ne zanima, da bi se naučila kaj novega, učenje ji je brez veze, koristnosti v znanju pa tako ali tako ne vidi.

Na tak način se izgublja ogromen potencial človeških možganov in človeka samega, saj se z zmanjšanjem vedoželjnosti in iskanjem znanja, zmanjša tudi želja po samostojnosti in stvari opraviti sam.

Ker pa učenje ni stvar samo šole, kot velja splošno prepričanje, in je predvsem stvar posameznika in naravne radovednosti, da spoznavamo in odkrivamo, je pomembno, da to radovednost negujemo.

Kako otroka motivirati za učenje smo že pisali, a poleg krajev, prostorov, ljudi itd., kjer lahko najdemo veliko snovi za učenje, je pomembno, da otrokovo naravno željo po učenju in odkrivanju tudi ohranjamo.


1. Pokažite navdušenje, ko otroka kaj zanima. Poslušati 50 vprašanj na minuto zna biti naporno, celo izčrpavajoče. Vendar obstajajo drugačni načini, kako otroku povedati, da potrebujete čas za "regeneracijo", ne da bi s tem zatrli njegove radovednosti. Zato naslednjič, ko pride k vam z novim vprašanjem ali odkritjem, pokažite navdušenje nad tem in mu poskušajte odgovoriti, če poznate odgovor ali pa mu pomagajte odgovor poiskati, tako da bo naslednjič (govorimo o neki bolj ali manj bližnji prihodnosti, seveda :)) morda znal odgovor poiskati sam. 
Če pa vam navdušeno, in dognanje novih stvari vedno je navdušujoče, pripoveduje o tem, kaj je videl ali pogruntal, se odzovite enako navdušeno in morda njegovo radovednost še podžgite z dodatnimi vprašanji.  
Enako lahko pristopate k vsakemu najstniku ali odraslemu, ki bo spoznal kaj novega in to želel deliti z vami. Verjemite, da bo cenil vaš odziv, ki ga bo spodbudil, da se bo želel naučiti še česa novega.
2. Pokažite navdušenje, ko se česa loti. Otroci imajo neizmerno domišljijo in v mislih si lahko predstavljajo stvari, ki jih fizično še niso sposobni narediti. Tako se bodo stegovali za kljuko, da bi odprli vrata ali tlačili glavo skozi rokav majice, da bi se oblekli. Še najbolj pa se bo njihova domišljija razplamtela med igro. Tako bodo risali vse, kar si lahko zamislijo (čeprav so za vas to le čačke), sestavljali kocke, ki bodo postale najvišji stolpi itd. Če imate čas, se jim pridružite in jim pokažite, kako bi vi narisali mačko ali zgradili stolp.
Če boste pokazali navdušenje nad tem, da so se tega lotili, ne glede na rezultat, se bodo česa novega lotili še z večjo vnemo. Njihove vedoželjnosti ne boste mogli več preprečiti. In naj boi to nekaj dobrega.
3. Pokažite jim, da je znanje koristno. Tu nastaja največja luknja pri učenju in motivaciji za učenje. Marsikdo smatra, da mu nekaj, kar se mora naučiti, ne bo koristilo.
A če že otroku pokažete, da mu bo nekaj prišlo prav tudi kasneje v življenju, se bo tega lažje učil. Zakaj se učiti računanja? Zakaj se učiti slovnice? Ali tujega jezika?
Prepričati naročnika, da izbere in finančno podpre vaš projekt s spretnim in prepričljivim izražanjem, ki je tudi slovnično pravilen in razumljiv tudi zna biti koristno.
Potovati v neznane države in povpraševati za pot, če se izgubimo je lahko več kot koristno. 
4. Otroka sprašujte o stvareh, ki jih je videl, spoznal ali naredil. Tako boste izvedeli o čem in kako razmišlja, hkrati pa še dodatno spodbudili njegovo razmišljanje in vedoželjnost odkriti še kaj.
Ne delimo vsi enakega navdušenja nad učenjem in znanjem novih stvari, a z leti ko odraščamo, je veliko več stvari, ki se jih lahko naučimo zelo koristnih. 

Ni komentarjev:

Objavite komentar